תפריט נגישות

טור' אברהם חזי ז"ל

אברהם חזי
בן 40 במותו
בן סלמה וסעיד
נולד בתימן-צנעה
בתרע"א, 1911
התגורר באבן ספיר (קטרה)
התגייס ב-אוגוסט 1950
חלל פעולת איבה
בכ"ו בחשוון תשי"ב, 24/11/1951
מקום אירוע: אבן ספיר
באזור ירושלים והסביבה
מקום קבורה: ירושלים - גבעת שאול
הותיר: אישה ושלושה בנים

קורות חיים

אברהם, בן סעיד וסלמה חזי, נולד בתימן בשנת תרע"א (1911). למד בילדותו ב"חדר" בתימן.

משבגר נשא אישה והקים משפחה. בנו זכריה סיפר על ילדותו בתימן, עם אביו: "בהיותי בן שלוש שנים, בכפר ילדותי חאז (שמנו נגזר שם המשפחה חזי) היה אבי משכים קום לבית הכנסת ומעיר גם אותי. הוא היה מראשוני המתפללים שהגיעו... באזור זה לא היו בנמצא פנסי רחוב או אמצעי אחר לגירוש החושך, ולכן בלילות החשוכים היינו צועדים באפילה והפחד מפני זאבים, אריות וחיות רעות היה גדול".

הבן סיפר על יציאתם יחדיו לעבודה, כשבתרמיל ארוזים כלי עבודה, "כמה כעכים ופיתות כצידה לגוף, וחומש - צידה לנפש. בדרך ותוך כדי העבודה היה מקריא לי ואני הייתי חוזר אחריו, וכך היתה הדרך עוברת במהירות".

כאשר התנקשו בחיי האימאם יחיא תפס בנו את השלטון, ומאחר שהיה לו יחס ידידותי ליהודים הוא החליט לאפשר להם לעלות לארץ ישראל. "יצאנו את הכפר, אבי, אימי, אחי ואני", סיפר הבן, "כל רכושנו הועמס על חמור קטן, וכשיצאנו מן הכפר גילינו כי איננו היחידים. משפחות נוספות מכפרים ומעיירות שבדרך הצטרפו אלינו תוך כדי דרכנו לעדן, כך שנוצר טור ארוך של עולים".

המשפחה עלתה במבצע "מרבד הקסמים" - "הגענו על כנפי נשרים עם שחר לשדה התעופה בלוד כאשר אנו מופתעים מהתאורה מסביב, וראינו את ארץ הקודש בזוהרה. אבי, בשמחתו הרבה, כרע על ברכיו ונשק את אדמת הארץ המובטחת, ואחריו כל היורדים מהמטוס ובמיוחד הגברים" - סיפר הבן.

כשהגיעה המשפחה למעברת ראש העין, יצא אברהם, שלא יכול היה לשבת בטל, להרי ירושלים למבצעי ייעור של הקרן הקיימת. שם שהה במשך כל השבוע, כשהבן הקטן דואג למשפחה במעברה.

כאשר הוצע למשפחה לעבור לפרוזדור ירושלים שמח אברהם להתקרב לירושלים, והם עברו ליישוב לוזים, כפר ערבי ליד עין-כרם. שם סוקלה חלקה, נזרעו ירקות והמשפחה החלה ליהנות מפרי אדמתה. אך אז הוחלט להעבירם לשכונת פחונים בקטרה, כיום אבן-ספיר, כבסיס ליישוב קבע. קדמו לכך אימוני נשק למטרות התארגנות לשמירה על הבית.

המתיישבים החלו לעבד את אדמות קטרה, עבדו במטע שנותר מוזנח, טיילו בשבתות ובירכו על הזכות לשבת בארץ זבת חלב ודבש.

במוצאי שבת כ"ו בחשוון תשי"ב (24.11.1951) יצא אברהם למשמרת יחד עם אחיו שלום. מסתננים שחדרו לכפר הפתיעו את אברהם, ירו בו וגנבו את הפרדות ואת הנשק. אחיו שיצא לסייע לו נפגע גם הוא. הוזעקה תגבורת, וכוחות הסיוע הצליחו להניס את המסתננים ולהחזיר את הפרדות, אך שני האחים, שנותרו מתבוססים בדמם, מתו מפצעיהם.

למחרת התקיימה לוויה רבת משתתפים של שני האחים, שמסרו את נפשם בשמירה על המולדת.

אברהם חזי היה בן 40 במותו. הותיר אישה ושלושה בנים. הובא למנוחות בגבעת שאול, ירושלים.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה