תפריט נגישות

סרן יובל אבידר ז"ל

מפרי עטו

שיקולים בבחירת מקצוע / חיבור של יובל

אלבום תמונות

כל אדם צעיר בתקופתנו עומד בפני רגע קשה בחייו - הרגע בו הוא צריך להחליט באיזה מקצוע יבחר. החלטה זו אסור לה שתהיה נמהרת, אסור לה שתהיה חסרת מחשבה, אסור לה שתהיה רגשית. החלטה זו היא שתקבע את גורלו בעתיד, את מהלך חייו, את עתידו. היא שתקבע אם יעלה מעלה-מעלה בסולם ההצלחה, או יופל לעפר עקב כשלונות רצופים. לכן חייבת החלטה זו להיות שקולה, הגיונית ומציאותית, ומשום כך חייב כל אדם להתחשב בשלושה גורמים בהגיעו לרגע זה.
הגורם הראשון הוא הכישרון. כל אדם ניחן בכשרונות מסוימים, וכל כישרון בא לידי ביטוי ונדרש במקצועות מספר. לכן אם יבחר אותו אדם צעיר במקצוע שכזה, תעניק לו הבחירה את מירב הסיכויים להצלחה. הגורם השני הוא הנטייה. כל אדם שואף לעסוק במקצועות מסויימים אם בגלל הקסם האופף אותם (ריגול למשל, או משחק בקולנוע ובתיאטרון), אם בגלל היותם נמנים על שטחי התעניינות, ואם בגלל החינוך שקיבל, אשר דחף אותו להימשך אל מקצוע זה או אחר. משום כך, אם יבחר אדם במקצוע המעניין אותו שוב קיימים סיכויים סבירים להצלחה.
והגורם השלישי, אשר אינו פחות ערך מן השניים הקודמים, הוא הכדאיות. בכל מקום ובכל תקופה קיימים מקצועות מסויימים אשר הדרישה אליהם היא גדולה, ומקצועות אחרים, שיש בהם עודף עובדים, אך חשיבותם מעטה. לכן כשבא אדם לבחור מקצוע, צריך הוא להתחשב בדרישות השוק ולבחור מקצוע אשר יש בו צורך. בחירה כזאת תבטיח לו שכר טוב והתקדמות מהירה, גורמים שאין אדם אשר יתעלם מהם.
אלו הם שלושת הגורמים, אשר אם יימצאו במקצוע אחד, הצלחתו של האדם העוסק במקצוע זה מובטחת. אולם המציאות מראה, כי לא פעם קיימת התנגשות בין הנטייה ובין הכישרון. דווקא המקצוע בו הם מוכשרים אינו מושך אותם, ואילו נושאים אחרים, בעלי קסם, הם שמעניינים אותם. התנגשות נוספת קיימת בין הכדאיות לבין הנטייה או הכישרון. ואנו עדים לא פעם לתופעה בה בוחר אדם חסר כישרון ועניין במקצוע מסוים בגלל הכדאיות המדומה שבבחירה.
אך חוסר השילוב בין שלושת הגורמים יגרע מן ההצלחה, אם לא יגרום לכישלון, במקרה הגרוע.
אם יבחר אדם מקצוע לפי נטייתו, אך המקצוע אינו נמנה על תחום כשרונותיו, הוא לא יצליח להתקדם במקצועו, כיוון שההתקדמות דורשת כישרון. הדריכה במקום אחד תמאיס עליו עד מהרה את המקצוע, הוא יאבד את העניין בו ולא תהיה לו ברירה אלא לבחור במקצוע אחר.
דבר דומה יקרה אם יבחר אדם במקצוע מכניס, אך ללא כישרון או עניין. הוא לא יתקדם במקצועו, ולבסוף יהיה שכרו נמוך יותר מן השכר שהיה מקבל, אם היה בוחר במקצוע אחר, אשר היה מאפשר לו התקדמות.
בסיכום, אנו רואים כי חוסר שילוב בין הגורמים פוגע בסיכויי ההצלחה ורק התחשבות לפחות בשנים מהם, או טוב יותר בשלושתם, מעניקה לאדם את סיכויי ההצלחה הנכספת.

10.11.67

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה