תפריט נגישות

גונדר יוסף עוזי לוי ז"ל

יוסף לוי
בן 22 בנפלו
בן שרה וישראל
נולד בהרטוב
בכ"א בתשרי תרע"ז, 18/10/1916
שרת באצ"ל
נפל בקרב
בי"ח בניסן תש"ח, 27/4/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: יפו
באזור מרכז הארץ והשפלה
מקום קבורה: גבעתיים - נחלת יצחק

קורות חיים

בהסתערות על יפו, לא הופתעו חיילי אצ"ל לראות בקרבם אף את מפקד מחוז תל-אביב - האיש, שנשא באחד התפקידים החשובים ביותר באצ"ל; שכן הכל חיבבו, כיבדו והעריכו בו דווקא את המפקד, שהאחריות, שותפות במעש ועז-רוח נתמזגו בנפשו למזיגה מופלאה. יוסף היה יחד עם פקודיו בקו האש והשתתף בפועל בכל תפקיד מסוכן.

כאשר יצא עם החבלנים לשים לאל התקפת-נגד עזה, שבה נטלו חלק טנקים בריטיים, נפצע פצעי-מוות, אור ליום י"ח בניסן תש"ח (27.4.1948) והובא למנוחת עולמים בבית הקברות בנחלת יצחק. בן 32 בנפלו.

יוסף נולד בהר-טוב להוריו, אשר גידלו וחינכו משפחת לוחמים, שתרמה רבות לגירוש המשעבד ולשחרור המולדת. בעודו ילד, היה יוסף עד להתקפה הרצחנית של הפורעים הערביים על מושבתו. בשנת 1930 עקרה המשפחה לפתח-תקוה.

מגיל צעיר נאלץ לסייע להוריו בפרנסת הבית, אך בערבים הוסיף ללמוד ולהשתלם; במיוחד שקד על לימודי גיאוגרפיה, היסטוריה ואנגלית. בשנת 1935 עבר לעבוד במחצבה במגדל-צדק, ושם למד על בוריה את מלאכת הפיצוץ. במרוצת הזמן התמחה במקצועו ונתמנה כמנהל עבודה. עם פרוץ "מאורעות" תרצ"ו הצטרף ל"הגנה", ולאחר שסיים מספר קורסים מקצועיים, יצא לשמירה בעמדות.

בימי שבירת ההבלגה חלה התמורה בדרך חייו. באותם הימים נאסר על-ידי המשטרה - אשר חיפשה את אחיו, שהיו חברי אצ"ל פעילים - והועבר לצריפין, שם עמד מקרוב על הלך הרוחות ודרך המחשבה של העצורים הפוליטיים, ובמיוחד הושפע מאישיותו של דוד רזיאל, שהיה אף הוא בין העצורים.

בלבו של יוסף גמלה ההחלטה לנטוש את שורות המבליגים ולהצטרף אל הלוחמים. ואמנם, כאשר שוחרר מקץ ארבעה חדשים למעצרו, הוציא את החלטתו אל הפועל. מפקדיו, שעמדו מיד על טיבו, שיתפוהו יותר ויותר באחריות. כבר בשנת 1942 שימש כמפקד סניף פתח-תקוה.

עם חידוש המרד, הועלה לדרגת גונדר בכינוי "אביתר" ונתמנה כמפקד מחוז פתח-תקוה, ששימש בסיס ראשי לפעולות הארגון הצבאי הלאומי. בשנת 1944 נעצר, ואחרי שהייה קצרה בלטרון הוגלה לארתיריאה. גם בגלות היה אחד האחראים לפעילותם של אנשי אצ"ל. בין היתר, נטל חלק פעיל וגילה בקיאות רבה בחפירת המנהרות.

בשנת 1946 הגיע עבורו צו-שחרור. עם שובו לארץ, נתמנה כמפקד מחוז תל-אביב. לילות כימים שקד על ביסוס המחוז ופיתוחו וראה ברכה רבה בעמלו.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה