תפריט נגישות

סרן גדעון "ג'וני" פלאי ז"ל

גדעון פלאי
בן 25 בנפלו
בן רחל ובן-ציון
נולד בירושלים
בכ"ז בתמוז תרפ"ג, 11/7/1923
התגורר בקרית ענבים
שרת בפלמ"ח - חטיבת הראל הגדוד השישי - "ירושלים"
נפל בפעילות מבצעית
בו' באדר ב' תש"ח, 17/3/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: הקסטל
באזור ירושלים והסביבה
מקום קבורה: קרית ענבים

קורות חיים

בן בן-ציון ורחל. נולד בכ"ז בתמוז תרפ"ג (1923) בירושלים. בן יחיד להוריו. בן 4 חדשים היה בעבור הוריו לקבוצת קרית-ענבים. גדעון התחנך שם והמשיך את לימודיו בבית הספר החקלאי על שם כדורי בכפר-תבור. עם גמר הלימודים התגייס לפלמ"ח ולפני צאתו לשירות התקבל כחבר לקבוצה.

בפברואר 1944 נאסר עם קבוצת חבריו מהפלמ"ח בשעת אימונים על-יד בית-הערבה ונדון על-ידי בית-דין צבאי בריטי ל-7 שעות מאסר. פסק-הדין הומתק אחר-כך והופחת לחמש שנים וחצי. ישב בבית הכלא בירושלים ואחר-כך בכלא עכו עד שבכ"ד בסיון תש"ז קיבל חנינה ושוחרר. בכלא היה פעיל כמקשר בין אסירי ה"הגנה" וה"פורשים". הוא אירגן את מלחמת האסירים על זכויותיהם.

לאחר שהיה כלוא 28 חדשים חזר לביתו. עבד חדשים מספר במשק בהכשרת קרקע לנטיעות, אולם פרצו המאורעות והוא שוב נקרא למערכה. גדעון, שחבריו כינוהו "ג'וני", יצא לקורס מפקדי מחלקות. עם גמר הקורס חזר לקרית ענבים, שימש מדריך לטירונים ואחר-כך השתתף יחד עם מחלקתו בקרבות בדרך לירושלים. הבחורים להם היה אחראי לא הבינו בהתחלה למה הם מתאמנים. השקיע בהם עמל רב, ואף סבל בגללם בעת שנתגלו בחולשתם. הוא עשה לילות כימים, עבר לגור יחד אתם, טיפל בהם כדוגרת באפרוחיה. הוא דאג להם לא רק להקניית ידע בשימוש ברובה או תרגילי שדה אלא היה להם לאב נאמן למרות גילו הצעיר. יחד איתם יצא לפעולות יום, יום להגנת השיירות לירושלים. לא תמיד השלים עם המצב הקיים. לא פעם יצא לפעולות, אם כי ידע שקשה עד מאוד לבצע את המוטל עליו בציוד שניתן לרשותו ובמספר האנשים. אולם לא הסס אף לרגע וידע למלא פקודה של הממונים עליו ללא ערעור. נערץ היה על-ידי חבריו כפי שנערץ היה גם על ידי חברי המשק.

נפל ב- 17.3.1948 בסיור מקדים לקראת כיבוש הקסטל כאשר כדור מכלי נשקו נפלט בעמידתו על סלע. לפי פקודת מטכ"ל הוענקה לו דרגת סרן. למחרת היום הובא לקבורות בקרית ענבים.

לזכרו חיבר חיים גורי את השיר "ג'וני".

בדברי הספד לזכרו נכתב: "גדעון שתמיד היה ער וחי, הראשון להסתערות, מלהיב ומתלהב- חדל לחיות. יודע אני רק שהרבה זמן אחרי הלקחו מאתנו לא השלמתי עם מותו. הרבה זמן אחרי מותו הייתי מזכיר לעיתים קרובות את שמו, כדי להתיעץ איתו או לשמוע מפיו על הנעשה".

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה