תפריט נגישות

מ"כ יעקב (יענקל'ה) מדוצקי ז"ל

יעקב (יענקל'ה) מדוצקי
בן 18 בנפלו
בן דבורה וישראל
נולד בתל אביב
בי"ג בשבט תר"צ, 13/1/1930
שרת בפלמ"ח - חטיבת הראל הגדוד הרביעי - "הפורצים", חיל השריון
נפל בקרב
בכ"ג באייר תש"ח, 1/6/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: גבעת הרדאר
באזור ירושלים והסביבה
מקום קבורה: ירושלים - הר הרצל
אזור: ב, חלקה: 1, קבר: 90.
קבר אחים לנופלים בגבעת הראדאר
הותיר: הורים ואח - יאיר

קורות חיים

מדוצקי יעקב (יענקל'ה) בן דבורה וישראל. נולד בתל-אביב בי"ג בשבט תר"ץ 13.1.1930. ב-1940 עבר עם המשפחה למגד, ליד פרדס-חנה. בוגר מחזור ט' בי"ס עממי. למד בתיכון חקלאי פרדס-חנה. הצטיין בספורט והיה מטובי הספורטאים בשחייה, מדריך ומציל. הוסמך למציל ולמלמד שחייה, אך מפאת גילו הצעיר עוכב מתן התעודה עד להגיעו לגיל 18. התעודה הגיעה למשפחה לאחר נפילתו. בכדורגל היה שוער קבוצת "הפועל" פרדס-חנה ובקפיצה לגובה קיבל תעודות ופרסים.

כבן 14 נשלח לקורס מכי"ם של החג"ם (חינוך גופני מורחב) ב"ביתן" ולאחר מכן הדריך נוער עולה בעין-שמר. ב-1947 התגייס לנוטרים כשוטר מיוחד - s.p.

יעקב היה נער גבוה, שערו בהיר, יפה, עם שפה שסועה שירש מדורי דורות והיה הסמל שלו. היה דמות של עלם עברי, חביב, רעשני ושמח - תפארת אדם, שהלך לפלמ"ח בהכרה מלאה ובאמונה שבקרוב יבוא תגמול גדול על כל ההריגות של יהודים חפים מכל אשם - והוא הקמת מדינת ישראל.

ב-11.1947 התגייס לפלמ"ח. היה בפלוגה ח' בבית-הערבה ונשלח לקורס מכי"ם בדליה (14.2-1.4.1948). סופח במבצע "נחשון" לחט' "הראל" לגדוד הרביעי "הפורצים".

כל החברים, שסיפרו עליו ועל הקרבות, שבהם השתתף, זוכרים אותו רק לטובה; יעקב היה כולו מסירות והבנה, חלוץ וחיל בכל רמ"ח אבריו ושס"ה גידיו. היה לוחם ממדרגה ראשונה. היה מסתכל, שוקל ונותן הוראות - מנהיג. היה שקט, רגוע ושקול. הוא היה בן-אדם ויותר מזה - "מנטש". אף פעם לא היה כועס או צועק, תמיד היה נינוח, אך לא אדיש. יענקל'ה היה מאוד אהוד על מפקדיו ופקודיו שהעריכוהו והעריצוהו, והצטיין כחייל. הוא היה משהו. מצד אחד היה סמכותי, ומצד שני, אך דואג לאנשים, מעודד ומסביר ללוחמים את המצב בשטח - משרה בהם בטחון. היו לו התלהבות, אידיאלים ודבקות חסרת היסוס במטרה: מדינה יהודית לאחר אלפיים שנה.

כלוחם, השתתף יענקל'ה בקרבות על הדרך לירושלים, בקטמון, בהר-ציון ובעיר העתיקה בה נפצע. יעקב תמיד התנדב, והיה הראשון בחולית המסתערים: בכיבוש הקסטל, בראדאר, בקטמון, בשער-ציון, בעיר-העתיקה, וכשנפל, בנסיון לכיבוש חוזר של מוצב הראדאר לאחר שהלגיון כבשו מגדוד בית-חורון, מפיו נשמעה הקריאה - "חבר'ה, אחרי!!".

במכתבו האחרון מ-16.5.48 כתב:"עברנו כולנו דרך קשה בהקמת המדינה העברית וזכות גדולה יש לנו בזאת. מיום ליום תוקפים את כולנו געגועים הביתה, אולם אנו יודעים שבאם לא נלחם וננצח, לא נוכל להגיע הביתה".

יעקב נפל בנסיון לכיבוש חוזר של מוצב הראדאר ב-כ"ג אייר תש"ח 1.6.1948. גופתו נשארה בשטח. הובא למנוחת עולמים לקבר-אחים בהר-הרצל בירושלים (ב-17.11.1949, או ב-28.3.1968).

יעקב מונצח בספרים: אחי-"יענקל'ה" - דמותו של מ"כ לוחם בגדוד "הפורצים" בחט' "הראל" שהוציא אחיו לזכרו. וכן בספר- "גבורי פרדס חנה"

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה